söndag, november 25, 2007

Mr Dickinson, I presume...

Handlade på Willys på Flygstaden igår. I kassan satt en gammalt känt ansikte från gymnasiet. Tjejen som gick under det, för henne, föga smickrande namnet Bruce Dickinson. Kort nacke och långt stripigt hår. Det låter hemskt och hänsynslöst att kalla en tjej på gymnasiet för Bruce Dickinson men hon var nog lyckligt ovetandes om öknamnet. Det räckte att vissla refrängen till Murders in the Rue Morgue för att initierade skulle veta att hon var i antågande. Jösses, så barnslig man var i den åldern...

Varken den ofrivillige förebilden eller tjejen i fråga har längre långt stripigt hår...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Undrar hur lång en officiell lista på alla mer eller mindre kända öknamn skulle bli? Jag känner nog inte till hälften men ändå har man stött på en del genom åren. "Smoking in the girls room", där en av medlemmarna även benämdes "luder" av den person som numer visst kallas "Fritz the Cat". "Hockeplayer" tror jag tillkom redan i korridorerna på högstadietiden, hon förärades ju även sången "VM, nu är det hockeyfeber"! "Loch Ness" är en annan klassiker. "Myrhuvudet" glömmer man aldrig osv.

Måste också berätta att varje gång barnen ser på Doktor Snuggles (jodå, det går fortfarande på TV) så tänker jag på en viss Nillan var gång jag ser råttan "Norpan"...

Jag utmanar Mr hyde att ta fram en sådan lista för att glädja alla nostalgiker som mig!

/Magnus (En gång kallad Tevén)

Mr Hyde sa...

Kära Magnus!

Flabbade gott åt minnet kring "ludret". En formulering som inte var helt vanlig ens i början på 90-talet. Nu var det förvisso inte Fritz the Cat som kom på den formuleringen. Fritz har många talanger, men hans språkliga begåvning, kan knappast räknas till dem. Jag anar dock att du missförstått vem denne Fritz the Cat är. Fritz the Cat fick sitt namn då han avverkade damer som vi andra avverkade rena underkläder. Trots fast sällskap hade han ett helt harem av älskarinnor och alla bedyrade hans oerhörda uthållighet mellan lakanen. Under denna period fick han också namnet "Mr Marathon". Detta är dock en period som gått Magnus förbi då du redan var fast förankrad i Göteborg. Jag tror du känner Fritz bättre om du får följande ledtrådar: Yamaha DT, träningsovillig, Janis, Nyvången.

"Luder" kom en annan bitter jävel på. Hans förra efternamn var Johansson och förstörde din farsas plommonträd på fyllan.

Jag ska försöka anta din utmaning. Det kräver dock lite tid. Jag tackar för inspirationen.

/Mr Hyde

Mr Hyde sa...

Hockeyplayer förresten! Henne såg jag på tåget i förra veckan mellan Falkenberg och Halmstad. Jag kände genast igen den gälla och röststarka stämman. Utseendet gick heller inte att ta miste på.

Eftersom jag är enormt mogen nuförtiden så beslöt jag mig för sova räv när hon gick förbi i salongen. Till min fasa slog hon och sitt sällskap sig ner i stolarna jämte. Jag kan lova att det är ansträngande att sova räv hela vägen mellan Falkenberg och Halmstad. Men det var mödan värt. Jag slapp kallprata och smet ut ur tåget utan att ens behöva heja. Som sagt, jag har mognat de sista åren...