onsdag, november 28, 2007

Öknamn eller smeknamn

Jag vet inte riktigt vad jag startade när jag skrev om Bruce Dickinson. Min käre läsare, Magnus, kommenterade och efter det kan jag inte få det ur huvudet. Alla minnen från Vallås. Alla öknamn på kända och mindre kända personer i vår närhet. Jag blev tårögd av skratt när jag först läste Magnus kommentar, men som vanligt är jag mer än lovligt egocentrisk så jag skrattade ännu mer när jag skrev och läste min eget svar till Magnus kommentar. När jag sedan beslöt mig för att forska vidare kring ämnet "Ludret" och mailade en annan person som var med när saker och ting var antingen svart eller vitt så var lyckan fullständig.

Följande texter är väldigt interna. Jag har full förståelse för att några av mina få läsare inte förstår ett dugg av detta och hoppas att ni har överseende med detta. Jag levererar citat från en säker källa och det är onekligen dynamit i materialet.

Bakgrund: Magnus påstår (förmodligen ett missförstånd) att Fritz the cat var skyldig till att kalla en tjej för luder under tidigt 90-tal. Jag har bestämt för mig att någon annan var ansvarig för denna mindre vackra komplimang. Jag kontaktade min misstänkte och frågade om inte han kallade tjejen för luder efter en fest i Simlångsdalen. Han svarar följande:

"Det är korrekt. Det var en miserabel afton då inget gick som det skulle. För det första zinkades slow-dancer med en bokningsförfrågan, dessutom gick det åt helvete på scenen där jag tjatade mig till att få låna mikrofonen för att säga "John Travolta is in, let the fun begin". När jag skulle yttra detta fungerade inte micken och DJ:n anklagde mig för att inte kunna hantera tekniken medan jag skyllde på att DJ:n inte satt på micken för att han inte ville att jag skulle höras i lokalen. Nevertheless var fru fortuna och mitt alkoholsinne inte på min sida den kvällen.

Om jag minns rätt var jag bitter över att Sugas fixat en brud och var tvungen att ställa frågan. Om jag har rätt för mig satt Sugas och flabbade medan damen i fråga inte var helt nöjd. Det var inte Flugbruden som Fritz många år senare dammade på så att storstruten fick grus i röret?"

Här kan vi alltså fastslå att denna någon (vi kan kalla honom Yves Renoid) är skyldig. Jag får dessutom bonusmaterial ifråga om Slowdancer, John Travolta, Sugas och Flugbruden i samma mail. Med andra ord krävdes ett svar på detta eminenta mail:

Mitt svar:

"ha ha ha Priceless... Jag hade förträngt mikrofonhistorien. Som vanligt när det gäller dig så var alla drag minutiöst välplanerade. Kan tänka mig att citatet repeterats till leda i huvudet och att det krävdes både mod och brännvin för att greppa micken. När detta tilltag dessutom föll platt för att fanskapet inte fungerade så var det ridå ner. Sådana här historier får mig alltid på fall. Jag kan skratta i timmar. Obetalbart!

Minns du förresten, episoden jag refererade till i Gustens trädgård?"


Snabb replik från Yves Renoid:

"Det är klart. Jag hängde mig i päronträdet så att grenen brast. Gusten var helt galen och hotade med att inte släppa in mig i huset. Sugas hängde sig också i trädet men då klarade sig grenen. Han var mäkta förtjust när den sedan knäcktes..

Var det Flugbruden Sugas hade med sig i taxin?"


Återigen, jag måste bara svara:

"Ja, herregud. Sugas hade inte svåra krav på humor.

Flugbruden, var med i "Smoking in the girlsroom" men det var inte henne som Sugas hade med sig. Flugbruden var en liten, knappt noterbar tjej på den tiden. Ludret däremot var lång med yvigt blont hår och såg mycket riktigt ut som ett luder."


Ännu snabbare replik från Yves:

"Nu kom jag på att jag exakt formulerade mig så här: "Ska inte ludret betala?" Efter en usel afton tänkte jag inte låta ludret åka taxi gratis."

Då föll den sista pusselbiten på plats. Så var det. Sugas hade alltså hittat ett ragg i Simlångsdalen som skulle med tillbaka till Vallås i taxin. Yves hade ännu en misslyckad kväll och var inte helt nöjd med att fripassageraren skulle slippa betala. Så när taxin stannade på Vallås så kom citatet "Ska inte ludret betala?"

Sugas förresten är vad jag vet ihop med den dam som han själv kommenterade med "Hon är inte så jävla ful" fortfarande. Så kan det gå.

Återkommer när tid finns med en databas över gamla öknamn och smeknamn...

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske totalt ointressant för de oinvigda, men för oss som var med när det begav sig var detta det bästa inlägget på länge, om inte någonsin.
/P. Rygg

Mr Hyde sa...

Förmodligen är det så. Man var en sorglig stackare på den tiden men fy fan vilka dråpliga historier det finns. Minnet är en outömlig skatt om man bara hittar rätt nyckel ibland. I det här fallet räckte det att Magnus nämnde ludret för att jag skulle gå igång. Jag har en mängd uppslag men jag måste tyvärr jobba lite också.

Anonym sa...

Det är härligt med nostalgi. Enda nackdelen är att man inser att man var oerhört offside.

En händelse som måste gås igenom ordentligt vid tillfälle är när vi boozade hos Quint på Vallås och Blixten tok-åt frukt. Efter det simmade han på parketten för att avsluta med att gå hem och spy på väggen ovanför sängen i sitt mörklagda rum. Enligt egen utsago gick Blixten ner 5 kilo den natten.
/Mr Dobbelina Mr Bob Dobbelina

Anonym sa...

Givetvis menade jag den gode Yves, missuppfattade helt vem Fritz The Cat var. Kan ännu höra formuleringen "Ska inte ludret betala", med Yves lite sura, trötta stämma efter en i stort sett misslyckad kväll.

Kan också tillägga att förutom den avbrutna grenen (på plommonträdet, inget annat!) kastades det jäst i köket samma kväll. Tror att det var samma 2 gärningsmän inblandade även i detta... Ev. var en viss Flüder inblandad men mitt minne kan inte bekräfta detta just nu.

Egentligen skulle Mr Hyde starta en separat blogg el. site där man kan lista gamla anekdoter och diskutera hur det egentligen gick till på den gamla goda tiden.

/Magnus

Anonym sa...

Med alla dessa detaljer så minns man det som det var igår. Med tanke på hur tunn plånboken var på den tiden och efter en rock bottom-kväll, var det inte konstigt att kommentarer som "ska inte ludret betala" yppas när taxinotan kom fram.
Blixt-kvällen minns jag också relativt väl (trots hög promillehalt). Mot slutet av kvällen minns jag att jag fick övertala Blixt om att alla hade blivit så kalas att de åkte hem och sov och att det var bäst att Herr Blixt gjorde detsamma. Tyvärr så hade han svept minst en 75:a och en kort med frukt och att lägga sig till sängs i det tillståndet var nicht gut..
/Q

Anonym sa...

Nja, kastad jäst har jag inget minne av. Var där ingen halväten gurka med plasten kvar på??? Det kan ha varit jag..
/Q (Flüder)