måndag, november 05, 2007

Måndagsångest - så botar du den

Fest i lördags, inga persienner i sovrummet, fint väder igår= sömnproblem.

Okej, jag drack för mycket i lördags, men jag var inte värst. Visst var det ett bra kalas där någon fått i hemligt uppdrag att fylla mig med sprit. Jag måste vara särdeles rolig när jag är berusad för jag var den enda som fick färdigspetsade drinkar direktlevererade till min plats. Jag hann i princip aldrig tömma glaset innan en ny drink stod framför näsan på mig. Med förra kalaset i färskt minne iaktog jag viss försiktighet då jag ogärna ville somna ifrån ett bra gille. Dock blev jag till sist i särdeles god form, men hade sinnesnärvaro nog att stoppa självmant. Jag gick dessutom hem bland de första och detta nästan frivilligt. Ändå straffas jag med en bakfylla som skulle få Keith Richards att sluta dricka. Jag förtjänar faktiskt bättre.

Helgen var stunden då jag skulle fixa allt hemma som inte blev klart i flytten. Kartonger skulle packas upp och slängas, högtalare skulle upp på väggarna och förrådet skulle organiseras. Av detta blev inget gjort och detta enbart på grund av en oförtjänt vältilltagen bakfylla.

Så därför välkomnas Expressens artiklar i webbtidningen idag. Här får man värdefulla tips på hur man överlever måndagen trots alla farofyllda och plågsamma händelser som skall genomlidas. Jag tänkte gå igenom de bra tips som tidningen listar:


  • Om du har möjlighet – börja senare på måndagar. Min kommentar: Check! Möjligheten är liten men jag tullar på företagets regler om flexibel arbetstid. Men det botar knappast ångesten.
  • Förbered kvällen innan. Lägg fram kläder, så minimerar du risken för konflikter. Min kommentar: Check! Men det hjälpte inte. Mitt normalt dåliga morgonhumör var om möjligt ännu sämre och det bidrog till en trevlig stämning på morgonkvisten. Dessutom glömde jag den färdigpackade träningsväskan hemma trots att jag återvände hem en gång för den glömda telefonen. TONY!!!
  • Boka in en trevlig lunchdejt med en kompis som alltid gör dig glad. Min kommentar: Ingen normalbegåvad kompis vill träffa mig på en lunchdejt på en måndag.
  • Ha något roligt att se fram emot på måndagskvällen. Planera exempelvis in ett träningspass. Min kommentar: Check! Synd bara att jag glömde träningsväskan hemma...
  • Sänk kraven, du måste inte vara lika glad och pigg alla dagar. Min kommentar: De redan lågt ställda kraven på mig är svåra att leva upp till, men att begära att de sänker kraven vore att bita den hand som föder mig.
  • Unna dig någon kroppsbehandling som massage. Min kommentar: Det känns en aning omanligt att ringa och kräva en kroppsbehandling, men visst är det så att jag får lite knådning på ryggen ikväll så ska jag inte protestera
  • Fasa in och ut helgen. Ta dig tid att röja undan jobb på fredagen och mjukstarta på måndagen. Tisdagar, onsdagar och torsdagar ska kanske vara de dagar som du jobbar mycket. Min kommentar: Check! Här fasas det friskt men hur botar det min ångest?

Hur botar ni er måndagsångest? Svara på min enkät till vänster.

Inga kommentarer: