onsdag, oktober 15, 2008

Obama

Har knappt nämnt det amerikanska valet alls. Jag glömmer inte hur besviken jag var för 4 år sedan när Kerry förlorade mot Bush. Trots att Republikanerna visat upp sina talanger i fyra år fick de alltså chansen till fyra år till. Åtta förlorade år med andra ord. Nu finns det alltså en chans att Demokraterna åter flyttar in i Vita Huset, men osvuret är bäst. Trots Obamas till synes stora ledning i opinionsundersökningar ska man inte underskatta det faktum att han är svart och att staterna otvetydigt är makalöst konservativa. Men det ekonomiska läget borde gynna Obama och en blind kan inte undgå att se McCains trötta uppsyn. Det är knappast det landet och världen behöver.



I natt är det den sista debatten de två emellan och jag är sugen att se den. Känns något mer angeläget än att höra Sahlin och Reinfeldt. Det smärtar att Socialdemokraterna verkar tro att tiden stannat. Det smärtar också att jag tycker högern skött sig hyggligt och att jag tycker sossarnas argument ofta faller platt. Inte alltid men ofta. Vänsterblockets starkaste kort är miljöpartiet. Tyvärr tycker jag inte de utnyttjar klimatdebatten tillräckligt möjligen beror det på att språkrören inte är tillräckligt vassa.



Nej, nu håller jag tummarna för Obama.

Inga kommentarer: