måndag, oktober 13, 2008

Bönhörd

Jag bad om mirakel och gud hörde mina böner. Sedan dopet förra helgen har jag som bekant åtagit mig det stora uppdraget att utföra aftonböner där jag skall nämna den döpte. Resultatet lät inte vänta på sig. Sverige vann förvisso inte mot Portugal men spelade som i fornstora dagar. 0-0 är inget att skämmas över. Nej, miraklet hände istället tidigare på dagen. Närmare bestämt på Bäckavattnets golfbana. Det var avslutning i La Liga-golfen och det kändes tidigt att dagen var ämnad för stora ting. Så småningom peggar jag upp bollen på 13:es tee och plockar fram trollspöt (driven). Svingen känns som en dröm och bollträffen magisk. Knappt 200 meter senare tar bollen mark och rullar sakta mot flagg. Det är svårt, nära nog omöjligt, att se vart bollen tar vägen bland alla nedfallna löv. Men en greenträff är alla överens om. Väl framme hittas bollen inte och jag förbannar min otur. Kan den verkligen blivit så lång att den försvunnit in i skogen? Då kommer den självklara frågan; Har du kollat i koppen? Jag går sakta bort mot flaggan och tittar försiktigt ner i koppen. Där ligger underverket. Hole in one! Fantastiskt...

Men gud har sinne för humor och med mig har han särdeles gott handlag. HIO på hål 13 på Bäckavattnet är vad jag vet aldrig tidigare utfört. Det är nämligen ett par fem hål. Mitt eminenta utslag hamnade på 14:e hålets green och senare i koppen. Fortfarande en osannolik bedrift men inte ämnad åt historieböckerna. En något öppnad klubba och hygglig träff gjorde att bollen drog åt höger, över några ekar och sedan en perfekt greenträff på fel hål. Ett resultat som stämmer ganska väl med mitt livsöde. Fel man på fel ställe. Alltid.

Avslutningen tillbringas sedan på Fox and Anchor där vi kikade på matchen och åt och drack. Drack förresten... Det borde vara ett separat kapitel men jag sammanfattar i kronologisk ordning: Hot´n Sweet-shots till duschen, grogg på pet-flaska vid prisutdelningen, cider till maten, päronvodka på en Svezzes oinbjudna 30-årskiva, ytterligare två sexor lakritsshots på Fox and Anchor. Sedan sviker minnet mig. Det blir svart.

Söndagen kan summeras i samma färg som dagen innan avslutades med. Huvudvärk, migrän, magbesvär, akut magknip och illamående. Det fanns stunder igår då jag trodde min sista stund var kommen. Jag stod utanför pärleporten med bultande huvudvärk. Någon kallade mig tillbaka till jordelivet och sedan fick jag kämpa för att inte försämra min redan dåliga Ironman-statistik.

Avslutade dagen med kebabtallrik.

Inga kommentarer: