torsdag, oktober 30, 2008

Finanskrisen

Det börjar bli köpläge. De senaste dagarna har börsen återhämtat sig världen över. Trots det har närmare hälften av det samlade börsvärdet försvunnit sedan ett år tillbaka. Fascinerande. Jag vägrar att tro att allt blivit så mycket sämre på ett år. På samma sätt som marknaden var överhettad och överskattad för ett år sedan är den också underskattad idag. Jag har verkligen tappat allt förtroende för rådgivare, experter och allt vad de kallar sig. Det gjorde jag redan under förra kraschen (2000). Då var jag verkligen helt förkrossad över alla pengar jag förlorade. Idag ser jag bara köplägen. Så länge man sprider riskerna kan man knappast köpa billigare än nu. Det är nu agnarna sållas från vetet.

För en gång skull verkar det vara de stora drakarna som tar mest stryk. Åtminstone i Europa. Visst drabbas många av varsel och det är ju jättetrist, men vissa så kallade finansmän som byggt sina imperium på att låna pengar och satsa på fortsatt uppgång på börsen, de har det tyngre idag. Man kan tycka att folk borde lära sig av sin historia. Ivar Kreuger gjorde samma misstag för 80 år sedan. Ändå tycks girigheten alltid glömma vad som kan hända så fort allt lugnat ner sig igen.

Inga kommentarer: