söndag, mars 23, 2008

Påskägget är fullt av överraskningar

Det var påskafton igår. Satt och frös häcken av mig på Örjans Vall och kollade på det upphaussade anfallsparet Magnus och Brasse. Vilken flopp. De var varken roliga eller effektiva. Detta var genrepet och Conny Johansson stod i kassen. Jag trodde i min enfald att han gjort sitt i höstas när han gjorde fetbort sig när Bahne blev skadad. Då rev man sitt hår för att HBK lånat ut Sahlman till Trelleborg. Nu är Sahlman tillbaka men Conny står i målet. Jag fattar absolut ingenting. Conny är en reaktionsstark målvakt. Där slutar mina komplimanger. Allt annat är han direkt urusel på. Han kan inte ta ett inlägg eller hörna oavsett bollbana. Han är fastfrusen vid mållinjen. Han har två julgransfötter. Jag kan hålla på länge... Måtte Bahne bli frisk fort för Janne och Conny är alldeles för bra kompisar för klubbens bästa. Nu låter det kanske som HBK förlorade mot Elfsborg enbart pga Conny men uppriktigt sagt så var hela laget förbannat blekt. De vann inte en nickduell på hela matchen. Tråkigt.

Annars började dagen bra. 40 minuters löprunda på morgonen. Brunch på Svea med lite gott folk. Efter fotbollen gällde det att tina upp sig igen inför kvällens påskfirande. Svezze bjöd in och då saknas det inget. Jag hade hastigt och lustigt köpt en Breitlingklocka för 200 kr och den var så tung att jag fick träningsvärk i armen. Sålde tillbaka den inna kvällen var över.

På festen fanns en nygammal bekantskap. Det var först i morse jag kom på vilket namn jag minns honom under. Mandel. Snackade inte överdrivet mycket med honom men vad jag förstod var han yrkessoldat i Nordic Battle group. Inte direkt mitt intresse så jag lämnade ganska snart den diskussionen. Hur som helst, Halmstad är en liten stad och när som helst stöter man på folk från uppväxttiden på Vallås. Igår var det alltså Mandel.

I förmiddags satt jag ute på altanen och solade i värmen. Nu ligger det ett 5-10 centimeter tjockt snötäcke på samma ställe.

Avslutade påskfirandet ikväll med att bjuda in familjen på helstekt oxfilé med potatisgratäng, grönpepparsås och ungstekta grönsaker. Det var smaskens.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lustigt att vissa har sin väg utstakad från början, det enda jag kommer ihåg när det gäller Mandel är att han var ovanligt intresserad av vapen, kamouflage-kläder etc. redan i unga år.

På tal om gamla Vallåsbor stod jag för övrigt bakom chefen för frysdisk 4 i kön igår när jag handlade på Jätten på Vallås. Han köpte bl a snus, pratade vänskapligt med tanten i kassan och verkade inte helt missnöjd med sitt liv.

/Magnus

Mr Hyde sa...

Så kan det vara. Ungefär som för mig. Min liv har blivit precis som jag drömt och önskade. Hela min skolgång ville jag arbeta inom järnvägen och trots ett kort mellanspel inom en annan sektor har jag 13 år i statlig tjänst. Nu återstår det bara 17 år innan jag har en skinande guldklocka runt handleden.

Jag är osäker på om Samen fortfarande är chef för frysdisk 4. Jag handlar mycket sällan på Vallås men har inte sett Samen där på minst fem år. Jag är bekant med chefen för Ica Vallås och ska passa på och fråga om han har någon Same i anställningsregistret.

Hur var det förresten? Var Mandel och Mackan bröder?

/Mr H