torsdag, oktober 11, 2007

Äntligen!

Nobelpriset i litteratur tilldelades Doris Lessing. Jag vet inte vem tanten är. Jag läser ju nästan bara deckare själv. Nu lär vi ju inte få uppleva den dag när Stieg Larsson erhåller Nobelpriset ur Hans Majestäts hand. Nej, jag blev mest imponerad av Horace Engdahls briljerande på svenska, engelska, franska, tyska och ryska (åtminstone tror jag det var ryska). Det lät bra i mina öron, om än något pretantiöst när Horace lägger på cockney. Oh dear, I´m afraid so...

Flytten närmar sig med stormsteg. Idag har jag bokat besiktningstid för lägenheten på Kaptensgatan. Det blir en sorglig dag när man lämnar detta festarkvarter. Men samtidigt har jag nått en ålder där jag prioriterar bekvämlighet mer än närheten till närmaste dansgolv.

4 kommentarer:

Smuckers sa...

Det lär dröja jättelänge innan Stieg vinner nobelpriset, såvida han inte gör det postumt.

Mr Hyde sa...

Precis, Higgins. Du hänger med märker jag.

Jag har bara tre kapitel kvar på Luftslottet som sprängdes. Sedan har man avverkat hans livsverk. Sedan finns det säkert några som säger att Stiegs stora insats låg i tidningen Expo.

Smuckers sa...

När han dog nämndes bara Expo. Böckerna hade inte slagit ännu. Ironiskt.

Mr Hyde sa...

Böckerna hade ju inte släppts ännu, så det succén med Milleniumserien fick han aldrig uppleva.

Sedan är det ju bara Jan "Besserwissern" Guillou som med den goda smaken påstår att böckernas succé grundar sig i författarens frånfälle.