torsdag, september 13, 2007

Digerdöden i dammen

Då var man torsk. Till och med lokalpressen vittnar om händelsen som förstört min sommar och ödelagt 12 års arbete. Jag köpte Koikarp i somras och hade dem i karantän under fyra veckor innan jag släppte ner dem i dammen bland alla mina andra fiskar. Allt såg ut som en solskenshistoria. En månad senare beslöt jag och en annan koifantast oss för att köpa fler på samma ställe. Dessa fiskar sattes också i karantän. Två dagar senare läser vi i tidningen att KHV utbrutit i Sverige för första gången. KHV är en förkortning på KoiHerpesVirus och är fiskens svar på människans HIV. Utbrottet hade skett på importfisk från Thailand. Här frös mitt blod till is. Fiskarna vi köpt var importerade från Thailand. En vecka senare dog de tre fiskar vi senast köpt i karantän och min koikollega skickade upp en av dem för provtagning till SVA. De konstaterade att det andra kända fallet av KHV i Sverige var ett faktum. Game over...

Sedan dess har länsvetererinärer tagit prover hos Åleds akvarium som sålt fiskarna och mycket riktigt kom smittan därifrån. Så till 99,9 % säkerhet simmar det omkring två smittbärare i min damm som dessutom smittat ner alla mina dyrgripar. Vänder jag mig till SVA kräver de nödslakt på samtliga fiskar och totalsanering. Låtsas jag som det regnar och gör inget väntar massdöd. Skulle, vilket gud förbjuder, någon fisk från min damm släppas i ett vattendrag smittas all karpfisk i naturen.

Mitt intresse för koi har av förklarliga skäl falnat en aning efter denna händelse.

2 kommentarer:

Smuckers sa...

Oj,oj,oj. Jag kan fixa lake om du vill ha.

Mr Hyde sa...

Tack Smuckers! Tack!