onsdag, september 24, 2008

Socialen och jag

Ringde socialen idag. Nej, jag har pengar så jag klarar mig. Det handlade ändå om ett djupt förnedrande samtal där jag ifrågasattes som fader till mitt eget barn. Jag har länge retat mig på lagen som säger att alla ogifta fädrar måste skriva på ett papper som intygar att man är fader till det barn man precis fått hem. Märk väl, jag ifrågasätter inte vikten av att säkerställa vem som är pappa till barnet för barnets bästa, men varför skall jag som bott tillsammans med min sambo i 7 år stå inför en medelålders dam med mössan i hand och intyga att jag faktiskt är far till barnet om inte en gift man behöver göra det? Det är fan i mig diskriminering. Jag förstår mycket väl att det är viktigt men då ska alla göra likadant oavsett om man är gift eller inte. Skulle gifta par vara förskonade från otrohet? Tillåt mig småle.

På tisdag har jag fått tid hos socialen. Då ska det utredas om jag verkligen kan anses vara rätt far till den lille krabat som totalt lagt beslag på min sambo. Fattas bara att jag underkänns...

Inga kommentarer: