måndag, september 29, 2008

Kids +/-

Jag har snart varit hemma i två veckor med den lille kanaljen och jag har försökt komma på för och nackdelar med kids under tiden.

Vi börjar med det enkla, minus-sidan:

Ständig uppmärksamhet. Det är svårt att vila på hanen. De små liven har huvudet på skaft redan från födseln. Försöker man sticka när de somnat skriker de direkt.

Skriken. I början höjde jag volymen på TV:n men fick bannor från min bättre hälft och nu sitter man och kollar på TV utan att ha en aning om vad de säger. Får han dessutom skrika några minuter så blir det lätt hysteriskt och då får jag panik. Svetten pärlar sig i pannan och instinkten säger; stick så fort du kan!

Förlossningen. Fy fan. Inte för den nervsvage. Jag höll på att säcka ihop och ta in på psyket efter 30 timmar utan resultat. Jag oroade mig för blod och sånt. Det var det lilla problemet. Sömnbristen och ovissheten var som en kall, rakbladsvass kniv mot min strupe. Vi lovade varandra att vi aldrig skulle utsätta oss för det här igen mellan två värkar när det andra dygnet precis hade börjat.

Blöjbyten. Att byta blöjor var en ny bekantskap för mig. Jag lyckades hålla mig borta från skiten i fem dygn men sedan var jag fast. Jag räddades av att jag var så förkyld att jag inte kände ådören men nu är jag inte längre imun. De små rackarna konsumerar ju för fan 12-15 blöjor om dagen och jag har tack och lov bara bistått en gång om dan men det är ingen höjdare, Bill. Ingen höjdare.

Plus-sidan:

Det är kul. Det är som Dr Evils mini-me. Man har en liten replika som man om man jämför de över 30 år gamla fotoalbumen är en bättre kopia på en själv. Det är häftigt att ha ett litet knyte i famnen som drar snabba andetag med en trubbig näsa. En mun som vid vaket tillstånd ständigt söker något att suga sig fast vid. Ungen har stålgrå ögon och lätt röd ton i håret men ändå är han det vackraste jag sett. Mäktigt. Det tog ett dygn innan innan jag fattade det men det är verkligen stort.

Summering: Jag kan faktiskt inte komma på fler på plus-sidan men av någon anledning så vinner plus-sidan överlägset ändå. Slutsats: Det är häftigt med kids.

Rekommenderas.

5 kommentarer:

Smuckers sa...

Oj, jag var för trött för att pricka in min kommentar på rätt post. Se "Krågejävel".

Mr Hyde sa...

Det är inte så lätt...

Nätterna har varit rena välsignelsen hittills. Han skriker ett tag när han ska ha käk annars är det lugnt. Så länge han får sova i vår säng. Det gör mig en aning nervös. Helt plötsligt är ungen 5 år och ligger fortfarande och kickar i sängen.

/Mr H

Smuckers sa...

Vi har kört ut Åsa. Hon får sova i Frans rum.

Mr Hyde sa...

Bra tips. Jag har faktiskt erbjudit mig att sova i Williams rum om det blir bekymmer men hittills fungerar det. Jag sover som en stock.

/Mr H

Smuckers sa...

Just det att du sover som en stock kommer innebära att det inte blir du som sover i Williams rum.