tisdag, februari 19, 2008

Idétorka

Just nu tycker jag det finns få saker värda att blogga om. Än mindre lyckas jag inspireras av min historia. Det finns en outömlig skatt att redovisa, men just nu vill det sig inte. Det knyter sig fullständigt. The good old days får helt enkelt ligga till sig så länge.

Häromdagen kom jag att tänka på Plejset. Det hade varit ett härligt kapitel att skriva om, men när jag väl försökte så visade det sig att jag inte minns mer än sporadiska ögonblicksbilder från stället.

Plejset besöktes ett par gånger en sommar antingen mellan nian och ettan eller ettan och tvåan. Minns som sagt inte exakt. Plejset låg mitt ute på landet utanför Snöstorp. Inte alltför långt från Röinge. En bondgård där ladan inretts (några hopsnickrade bord och några bänkar) till diskotek och det ekade Hooters, Bryan Adams och Tomas Ledin mellan väggarna. Man var ju som vanligt hyggligt tankad när man kom dit men det stod alltid raggarbål framme så att det var bara att ta om det behövdes. Klientelet var inte direkt Stureplan men det var mig veterligen inget bråk. Bönderna lät oss supa ifred och brydde sig inte nämvärt om vår närvaro. Utanför stod Epatraktorer, några upphottade Volvo och en hel maskinpark med lantbruksmaskiner. Och så våra cyklar... Minns att man frös som en hund när man cyklade över fylleån.

Hur som helst. Om någon som var där med mig minns något från plejset, refresh my memory.

Satan vilken envis förkylning jag dras med...

Kamrat Castro abdikerar. Ingen får leva för evigt. Inte ens Fidel Castro. Han har varit revolutionsledare på Cuba sedan 1959. Vi saluterar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bidra med viss info, Plejset besöktes sommaren mellan 9:an och 1:an, detta är jag 100% säker på då det var sommaren vi hängde mycket med sällskapet kallat Family. Ganska intressant att de tillätt oss fyllna till där (eller det var vi väl redan som du sa), vi var runt 15-16 men vissa medföljande kan inte varit mer än 13-14. Som den far till dotter jag numer är ser jag inte Plejset som ett lämpligt alternativ för min dotter när hon är 13 år...

När jag tänker efter så stängde bönderna faktiskt av musiken vid ett tillfälle, greppade micken och sa att det var ok att vi var där bara vi tog det lugnt med spriten vilket kanske var lite sent påtänkt.

Har också ngt minne att My var där vid ngt tillfälle..

Sista minnet är att en av bönderna agerade resolut och klev fram och tog ett stabilt tag i mitt långfinger när jag gjorde s.k. Fuck Off-tecken till Eliasson vid ngt tillfälle. För att klargöra att så gjorde man inte!

Varför frös man som en hund när man cyklade hem, var det inte sommar?

Finns Plejset kvar tro?

/Magnus

Smuckers sa...

Kent i Halmstad imorgon. Har du biljett?

Mr Hyde sa...

Sommar var det förvisso, men det var råkallt i Fylleåns dalgång. En tät dimma ligger varje natt där på sommaren. Ungefär som vid Bobs lake, men det är en annan historia.

Ja herregud. Här kom uppslaget. När man ber om inspiration så blir man bönhörd.

Plejset är sannerligen inget plejs för 13-åriga flickor, men family tog ingen nämnvärd skada även om jag tror att Levva låg raklång över ett bord helt okontaktbar vid ett tillfälle.

Ett fuckoff-tecken kan onekligen uppröra känslor ibland. Måhända hade de sex Crocodileburkarna du köpt på Simmos Livs grumlat ditt omdöme. Tur att det fanns redigt folk på plats som kunde tala dig till rätta.

Förresten, Eliasson... Hans farsa hade en vattensäng.

/Mr H

Mr Hyde sa...

Smuckers: Nej, men jag är sugen. Jag måste dock upp tidigt som satan på fredag. Brorsan ska dit och Patrik har biljetter så inget är omöjligt.