fredag, februari 02, 2007

Svennis

Då är jag tillbaka efter diverse turnerande runt i landet. Tågresor längre än en timme är tröttande, ändå hade jag laddat laptopen med några filmer som gjorde tillvaron hyggligt dräglig. Det ska bli skönt med helg.



Jag har funderat lite kring landslaget i fotboll den senaste tiden och då särskilt på Zlatans ickenärvaro. När han innan jul i vaga former deklarerade att han var tillgänglig för landslaget igen trodde man konflikten var utredd och passé. Nu vet vi bättre. Zlatan är i hysterisk form och Lagerbäck såg minst sagt blek ut när han svarade på frågor om varför Zlatan inte vill spela i blågult. Han blev grundlurad helt enkelt. Egentligen är jag inte direkt förvånad över Zlatans beteende. Hans talang är väl dokumenterad men också hans humör. Utan att känna Ibrahimovic kan man lätt förstå att han och Lagerbäck inte drar jämt och att i hans makalösa form återvända till en träningsmatch med Sverige när han hellre kan stanna i Italien och slippa konfronteras med svensk press, svenska ledare och svenska lagkamrater. Valet blev nog ganska lätt till slut. Nu var ju Zlatan inte ensam om att straffas i landslaget den där gången i höstas. Såväl Mellberg som Wilhelmsson har ju återvänt till Lagerbäck om än inte under något större jubel. Hur ska då situationen lösas?



Som jag ser det, kommer inte Lagerbäck lösa problemet själv. Om Zlatan kommer tillbaka någon gång under EM-kvalet så kommer det alltid finnas en spricka mellan honom och Lagerbäck, men även mot de andra spelarna. Det har ju onekligen gått bra i kvalet hittills utan honom och då måste det kännas snopet att bli petad när den store helt plötsligt vill vara med igen. Ett dilemma för ledningen. Grupperingarna i laget blir säkert mer påtagliga när och om Zlatan kommer tillbaka. I kvalet tror jag inte han behövs faktiskt. Jag tror Elmander och Allbäck löser det på egen hand. Men till slutspelet behövs Zlatan garanterat, men dyker han upp om Lagerbäck är kvar?



Mitt förslag är att plocka in en arbetslös diplomat vid namn Sven-Göran Eriksson. Han är som klippt och skuren för att medla i stjärngänget. Signor Eriksson är respekterad till och med bland stjärnor som Zlatan, Henke och Ljungberg (Kapten Ljungberg har säkert inga problem med Lagerbäck heller). Låt Lagerbäck vara med på ett hörn men låt Svennis ta över rodret. I ett slutspel tror jag han kan vara det som behövs för att gå ett steg längre än den obligatoriska kvarten. Jag tycker Lagerbäck gjorde rätt som skickade hem trion i höstas och jag tycker han har gjort ett stort jobb generellt i landslaget men Svennis kan ta oss förbi kvarten med Zlatan i laget och kanske även en gubbe vid namn Larsson.

1 kommentar:

Smuckers sa...

Bloggen Tre Hörnor Straff sätter huvudet på spiken vad gäller Zlatan. Själv har jag alltid haft på känn att han kommer sluta i landslaget. Han har ju gjort det i alla andra lag. http://trehornorstraff.blogspot.com/2007/02/ex-cathedra.html
http://trehornorstraff.blogspot.com/2007/01/sngm-sjung-om-den-vrede-som-brann-i.html