onsdag, januari 14, 2009

Vasagatan 2

Här sitter man och smälter maten och plötsligt klapprar det som aldrig förr på gatan utanför. Två enorma polishästar knallar förbi utanför fönstret. Var är jag? Har jag somnat och vaknat i Ådalen 31? Eller använder man polishästar till vardags i Stockholm? Kanske. En lantis som jag trodde bara man kunde se hästar på Skansen eller i Globen under Stockholm horse show om man bodde i Stockholm.

Apropå udda figurer så var det första jag möttes av när jag ställde mig på perongen till pendeln till Sumpan, en man med Karolinerhatt, poncho och sandaler. Han var fullständigt gravallvarlig och jag trodde ett tag att jag var med i en filminspelning om slaget vid Poltava. Bara några minuter senare överträffas den udda upplevelsen när jag möter en två meter lång man med svart fuskpäls, kort grått hår, rödmålade läppar och Dame Edna glasögon. Behöver jag säga att han hade kortbyxor?

Inga kommentarer: