söndag, december 23, 2007

Merry Christmas

Imorgon smäller det. Förhoppningsfulla ungar kan knappt somna ikväll i hopp om den perfekta julklappen imorgon. De riktigt små somnar knappt av andra anledningar. Att få träffa tomten kan få vem som helst att ligga och vrida sig i sängen. Jag var inte alls förtjust i den där skäggiga gubben när jag var liten. Det var alltid någon som ville att man skulle hoppa upp i knät på jultomten medan kamerablixtarna smällde. Nu var jag en blyg pojke som liten och det skulle aldrig falla mig in att frivilligt sätta sig i knät på en främmande gubbe med grotesk mask på sig. Det är förövrigt inte konstigt att småbarn blir rädda med sådana tomtemasker som åtminstone fanns förr i tiden. Ett likstelt ansikte med ett dödsföraktande stelt leende och vitt spikrakt skägg. Vet att jag har ett foto någonstans som illustrerar mina mindre goda minnen av tomten. Nej, bäst var julen när han behagade lämna församlingen för att plåga andra små barn.

Jag vill bara påpeka att de som förväntar sig något extra av mig kommer bli grymt besvikna. Jag rev av julklappsinköpen på två timmar igår. Fantasin flödade... Å andra sidan pratade jag med den gode Fritz igår. Jag önskade honom en fröjdefull jul och frågade om han hunnit med julbestyren. Han sa att det blir pengar i ett kuvert i år. Igen...

Jag är annars väldigt traditionell när det gäller julen. Allt ska vara som det alltid har varit. I år blir det ändring på det mesta. Ny adress, nya deltagare och för första gången egen gran. Vilket projekt. Den är ju helt omöjlig till att få rak. Man undrar hur den kunde stå rak i naturen. Bäst vore om man kunde hänga den i taken.



God jul på er alla!

Inga kommentarer: