fredag, december 15, 2006

Universalverktyg

Det låg en postlapp när jag kom hem från jobbet igår. Årets julklapp från arbetsgivaren. Av någon outgrundlig anledning ville jag omedelbart hämta ut paketet. Nyfikenheten var stor. Vad har Banverket hittat på för något i år. Förra året fick jag ingen julklapp, eftersom under förra året jobbade i exil på den privata marknaden. Annars har jag i drygt tio års tid fått julklappar varje år i från Huvudkontoret i Borlänge. Stackaren som fått jobbet att bestämma julklapparna har onekligen inget lätt jobb. Att hitta en pryl som ska vara extremt billig, gå att skicka med posten och uppskattas av 5000 anställda över hela landet. Hittills har ingen lyckats hitta den perfekta produkten. Ett år fick vi ett mycket praktiskt bryne (slipar man knivar med), ett annat år fick vi en klocka. Givetvis är alla produkter märkt med Banverkets vackra logotyp, så att man omöjligen kan dölja vad man fått prylen ifrån.

Årets julklapp var faktiskt en positiv överraskning åtminstone för mig. Ett universalverktyg i bästa "Swissarmyknife"-karaktär. Denna kommer jag garanterat ha nytta av någon gång. Å andra sidan krävs det bara att jag använder den en gång för att jag ska höja medelanvändningen på Banverkets julklappar.

Inga kommentarer: