lördag, oktober 07, 2006

Ullared - ett djävulens påfund

Tillbaka på västkusten efter några hektiska dagar i Sundsvall. En trevlig vistelse på det stora hela. Endast vädret var att beklaga. Två och en halv dagars intensivkurs i hälsa och friskvård. Mycket lärorikt. Visste ni förresten att Kebab är onyttigt? Tydligen blandar de in grädde i köttfärssmeten. Frågan är om jag inte mådde bäst i okunskap...

Kursen avslutades med ett antal tester på deltagarna. Allt från midjemått, rörlighet i diverse leder, till pulsmätning och styrketest. Jag har levt i djup förvissning att jag har god kondition och stark fysisk hälsa. Det var en illusion som jag snabbt blev väckt ifrån. Konditionen och styrkan var bara godkänd medan rörligheten var häpnadsväckande dålig. Nu ska jag i ärlighetens namn nämna att jag vaknade testdagen med en träkeps av guds nåde efter en lite för blöt kväll. Pulsen ville liksom inte komma ner. Ändå var jag nog lyckligt lottad jämfört med en av mina studiekamrater (Låt oss kalla honom Kaj Olofsson från Kiruna) som, efter att jag häcklat honom för att vara tyst i sann Norrlandstradition, hävde i sig öl i rekordfart och lämnade inte baren förrän han blev utslängd. Följaktligen försov han sig å det grövsta på testdagen. Trots att vi idogt knackade på hans hotellrumsdörr och dessutom ringde ständigt på hans telefon, så dök han upp 2 timmar försent. Han luktade knappast liljekonvalj i studielokalen heller, med påföljd att vi fick sitta med fönstret på vid gavel hela dagen. Han bedyrade att han brukade ha en vilopuls runt 60 normalt men denna dag lyckades han aldrig få den under 100. När han satt på motionscykeln svettades han sådana floder att hotell-ledningen bad oss sluta eftersom de var rädda för vattenskador. Kaj Olofsson, besiktningsman mellan Kiruna och Riksgränsen. Min nya idol.

Idag har jag varit ledig. Vad gör man när man är ledig och damen tycker att man varit iväg för många dagar och bara roat sig? Jo man följer med till Ullared. 3500 kr fattigare och 6 timmar senare kom man helt utslagen hem igen. Ullared är byn som gud glömde. Djävulen härjar fritt där i skogen. Parkeringen låg så långt borta att jag trodde jag kommit in i Varbergs kommun när jag släpat den proppfulla kundvagnen över två berg och äntligen skådade bilen. Kommersialismen sanna ansikte. Frågan är om jag inte föredrar matköerna i forna Sovjetunionen.

1 kommentar:

Smuckers sa...

Kirunabo som håller käften, slänger i sig öl och är hyperbakis. Var har jag hört det förut?