onsdag, oktober 18, 2006

Kennedy

Man måste beundra en kille som Kennedy Bakircioglü. Visst det är en duktig fotbollspelare men det jag främst tänkte på är hans val att inte falla för grupptrycket. Det normala hos män idag är att raka bort allt hår så fort peruken börjar bli gles. Framför allt fotbollspelare verkar ha en förkärlek till att gå omkring med renrakad hjässa. Inget fel i det. De senaste 5-6 åren har det ju dessutom varit astufft och jättemodernt så varför inte? Själv har jag merparten av hårsvallet kvar om än i en något gråare nyans än för några år sedan. Visst har jag svurit och förbannat de ständigt växande vikarna på varsin sida om pannan, men än har jag inte funderat på att låta lockarna falla. Däremot blir frisyrerna begränsade framöver. Jag ber till högre makter att alla frisyrer som innebär bakåtkammat hår skall bannlysas av modepolisen. Kotlettfrissa är med andra ord inte aktuellt för mig (alltså inte bara av ideologiska själ).

Därför är det så befriande med en relativt ung fotbollspelare som trotsar alla naturlagar och behåller de få hårtestar som finns kvar. Han ser ut som Gollum men vad spelar det för roll? I dagens samhälle där plastikoperationer snart är mer regel än undantag väljer jag att hylla Kennedy.

Nu har jag ju förvisso inte en blekaste aning om varför han väljer sin frisyr. Kanske är det religösa skäl. Kanske är det ren lathet. Kanske har han någon obskyr tatuering under de få hårstrån som finns kvar som med alla medel ska döljas. Kanske tycker han rent av att det är snyggt. Bara Kennedy vet.

Vem vet, kanske är det snart dags för en trend med hoprullat hårnystan på hjässan igen. Det ser man alldeles för sällan numera. Kan bara minnas en fotbollspelare som haft sådan. Men var det Bobby eller Jackie Charlton?

2 kommentarer:

Smuckers sa...

Anders Borg då? Ska du börja hylla han för hans frisyr?

Mr Hyde sa...

Jag har inget problem med Borgs frisyr. Överhuvudtaget tycker jag hans yttre är rätt befriande. Det är politiken det är fel på.