måndag, oktober 30, 2006

Moses Nsubuga

Elfsborg hade igår ett gyllene läge att ta grepp om guldet. Istället tappade man greppet och nu har AIK chansen. Jag hade tänkt att hylla Elfsborg idag men jag väntar en vecka.

Minns ni förresten liraren i Elfsborg som knappt hann stänka in sitt första allsvenska mål innan det avslöjades att han medverkat i porrfilm? Namnet är Moses Nsubuga. Killen som förmodligen var Sveriges mest kända porrfilmsaktör samtidigt som han var hyllad anfallare i allsvenskan. Han gjorde en allsvensk säsong (97) och var med när Elfsborg gjorde bejublad comeback i allsvenskan. Då hette killarna i Elfsborg Bogsjö, Linderoth, Anders Svensson och Nsubuga. Idag är han ungdomsledare i Brommapojkarna läste jag i en artikel i Expressen.



Efter 8 mål och bra spel var han högaktuell inte bara för filmer av vuxenkaraktär utan även för många stora klubbar ute i Europa. I en bilolycka blev han av med ena benet från knäet. Fotbollskarriär var ju av förklarliga skäl inte lätt att fortsätta och jag har svårt att tro att hans filmkarriär fick något större lyft. Kul att Moses är på benen igen i alla fall.

När jag letade på nätet efter bilder på Nsubuga så hittade jag förövrigt av en händelse, en träff på http://www.smuckers.se/diary05.html (läs den 27/11). För drygt ett år sedan skrev Smuckers något litet om Nsubuga. Jag såg det som ett sammanträffande. När jag sedan letade vidare hittar jag en direkt citatstöld av Smuckers. Bloggen Det ljuva livet hade exakt samma ordalydelse. Det var lite för mycket sammanträffande för mig...

Igår var jag på Örjans Vall och tittade på deceniumets mest bedrövliga fotbollsmatch. HBK-Kalmar. HBK är inte bra i år och följdaktligen fick de också stryk av Kalmar. Det är dock inte konstigt att allsvenskan dras med sviktande publikintresse när lag som Kalmar tillhör övre halvan av tabellen. Lagets taktik är så obotligt fantasilös att ett tomt vattenglas framstår som intressant. Jag föreslår att Lagrell tar upp punkten "Nödslakt på Nanne Bergstrand" på dagordningen inför nästa styrelsemöte i SFF. Det mest intressanta igår var att Magnus Turbo Svensson gjorde sin sista hemmamatch i allsvenskan. Tack för allt, Turbo!

6 kommentarer:

Smuckers sa...

Allt bra på Smuckers är snott. Allt mediokert är egenproducerat. Ungefär som Håkan Hellström och Madonna.

Mr Hyde sa...

Inte konstigt att jag fick prestationsångest i min okunskap. Hädanefter kan jag göra dåliga inlägg utan att skämmas.

Smuckers sa...

Jag hoppades att du skulle ta den andra utvägen och börja sno du också. Tyvärr innebär övergången till Blogger att jag får börja maskera stölderna bättre, och sålunda har ju kvalitén störtdykt.

Anonym sa...

Moses är även tränare på Atletica Gymnasium.

Lilian sa...

Moses är en grym tränare som vi har på vårt idrottsgymnaium på kungsholmen (atletica) En tragisk händelse som gjode att han inte kunde spela men en av världens bästa fotbollslag.

Anonym sa...

enbente porrnegern