onsdag, oktober 25, 2006

Ännu en smärtsam förlust

Just nu går det mesta mig emot. Visst är man lyckligt lottad som överhuvudtaget är frisk och har ett jobb (allra helst nu när alla arbetslösa ska straffas med spö efter nyår), men mitt liv går i hög grad ut på att beklaga sig.

Jag förlorade igår budgivningen på ett hus som länge såg ut att bli vårt nästa hem. Endast min egen snålhet och oerfarenhet stoppade oss. Jag orkar inte gå in på detaljerna i budgivningen men länge hade vi det enda budet på huset. Givetvis en bra bit under utgångsbudet men ändå en avsevärd hög med pengar. Ägarna var beredda att gå ner 50 lakan under utgångsbudet men jag köpte inte budet utan ville mötas på mitten. Där begick jag mitt misstag. Jag förväntade mig en förhandling men istället gick mäklaren bakom ryggen på mig och la ut ny annons och ny visning. När jag märkte detta var jag snabb att gå ägaren till mötes men till ingen nytta. Skadan var redan skedd och två nya intressenter var helt plötsligt med. Av ren princip la jag mig ganska tidigt i budgivningen när jag insåg att jag gjort bort mig. TOOONY!

Under de senaste dagarna har jag inte haft en tillfredställande sömn. Det kan förklaras av ständiga grubblerier gällande just husköpet. Det kan också förklaras av en fluga(!) som häromkvällen inte fattat att årstiden för honom var helt olämplig. När man har svårt att somna av andra skäl, blir en trött höstflugas ständiga cirkulerande i sovrummet till ett irritationsmoment i klass med Boeing 747. Vid ett antal tillfällen kastade jag mig upp ur sängen, tände lampan och försökte snabbt lokalisera odjuret för snabb arkebusering. Vid samtliga tillfällen försvann surrandet i samma ögonblick som jag tände lampan. Flugan var spårlöst försvunnen varje gång. Lika fullt var den fem sekunder efter att jag släckt lampan åter i luften med högljudda surrningar. Momentet upprepade sig gång på gång med ökad frustration och höjd puls till följd. Jag var nära ett nervöst sammanbrott. Mycket nära... På ett mirakulöst sätt lyckades jag i alla fall somna utan att jag lokaliserat och likviderat flugan. Vet ej hur.

Rättvisan skippades i alla fall till sist, trots att jag aldrig brukade våld mot flugan. På morgon låg den död som klubbad säl på köksgolvet.

För att till slut fullborda det faktum att man är född förlorare, vill jag berätta att jag för ett par veckor sedan förla min fjärrnyckel till bilen. Jag kan med största säkerhet säga att jag själv slarvade bort den. Annars brukar jag snabbt skylla ifrån mig sådant slarv. Det kan tyckas bagatellartat med en borttappad nyckel men trots idogt letande är den fortfarande spårlöst försvunnen. Därför tog jag igår kontakt med verkstaden för att försöka skaffa en ny. Då kommer dråpslaget. En ny nyckel av samma modell med fjärrlås kostar minst 1200 kr. Game over. Ridå ner. TOOONY!

2 kommentarer:

Smuckers sa...

I'm the lord of the Losers.
/Smuckers

Mr Hyde sa...

Frågan är om du inte mött din överman i mig.