fredag, augusti 21, 2009

Man or mouse?

Visst är det imponerande att se Usain Bolt springa. Allt han gör är makalöst, fantastiskt osv... Men TV4 har verkligen gjort sitt bästa för att man ska tröttna och zappa över till någon annan kanal istället. När man sitter och väntar på att få se Sveriges bäst placerade friidrottare i det här mästerskapet springa 1500 m, väljer TV4 att vältra sig i nämnde Bolt för femtioelfte gången istället. Det är tydligen mer intressant att se och höra (i repris, så klart) vad den italienska kommentatorn sa under 200 metersloppet än att se Wiberg slå svenskt rekord och bli sjua i 10-kampen. Jag kräks. Jidhe och TV4 står mig upp i halsen. Det är ju förvisso inte Bolts fel men reaktionen blir som Tregaro sa i direktsänd tv igår att man kallar löparna för "200meterspajasar".

För att ytterligare understryka mitt ogillande mot TV4 tycker jag hetsjakten på den stackars 18-åriga tjejen från Sydafrika har tagit osmakliga proportioner. Att bli ifrågasatt för sitt kön måste vara bland det mest förnedrande man kan utsättas för. Frågor om doping och fusk är oundvikliga men att istället för att hylla en imponerande insats, ifrågasätta hennes rätt att vara kvinna, är bland det mest osmakliga jag sett i idrottsväg.

André Pops, Anders Gärderud med flera. Tack för ett bra jobb. Förbjud reklampauser i direktsänd idrott!

Inga kommentarer: