torsdag, november 09, 2006

Gubbaskor

Fan, jag visste det! Jag skulle inte köpt skorna. För en dryg månad sedan besökte min sambo och jag metropolen Ullared där man gjorde av med en halv förmögenhet på diverse prylar. För mer info om det äventyret, var god läs oktobers blogg. En sammanfattning av dagen i Ullared kan närmast beskrivas som kaotisk men nog om det. Tidigare samma vecka hade jag tillbringat några dagar i Sundsvall på en hälsokurs. Av förklarliga skäl så hade jag vissa hälsorelaterade ting i färskt minne. På vägen till Ullared deklarerade jag dyrt och heligt för min bättre hälft att jag skulle börja ta dagliga promenader (när jag inte tränar). För detta ändamål behövdes ett par "gåvänliga skor". Eftersom man inte ägnat denna hobby särdeles mycket tid innan så var min kunskap om "gåvänliga skor" starkt begränsade. Min sambo talade om för mig att Eccoskor var mycket bra för ändamålet. Jag skrattade gott och hånfullt åt att bara nämna Eccoskor och undertecknad i samma mening. Min uppfattning om Eccoskor är att de ofta är bruna, har tjocka sulor och sitter på gubbar med krökt rygg.

Väl i Ullareds skoaffär nr 1: SkoBoo, hittade jag ett par störtsköna HellyHansen-skor som dessutom var tokbilliga. Enda nackdelen var att de inte fanns i min storlek vilket jag var nära att bortse från bara för att det var ett sådant kap. Min vägledare i ämnet hittade istället ett par bruna Eccoskor med hög sula som var dyrare men i rätt storlek. Jag vägrade givetvis att prova dem. Först... Sedan gick jag motvilligt med på att ENDAST prova dem.

De var ju faktiskt sköna. Väldigt sköna. Jag frågade givetvis om det var gubbaskor men det tyckte inte min sambo. Jag ställde samma fråga ett flertal gånger för att vara på den säkra sidan. Nej, nej. De var jättefina. Till slut slog jag till och köpte Eccoskorna med förbehållet att de ENDAST skulle användas när jag är ute och går.

På måndagen när kom till jobbet satt de på fötterna och första kommentaren var "gubbaskor" från en kollega.

TOONY! Jag är lurad. Hur lyckades jag fastna i fällan med sköna skor? Sköna skor är ju fula skor. TOOONY!

Idag har jag skorna på mig igen. Det är med skräckblandad förtjusning jag använder dem. Enormt praktiska men vansinnigt groteska.

Inga kommentarer: