fredag, maj 06, 2011

Vallås hårda grabbar 1989



Dessa två spöklika figurer som sticker fram sina likbleka nunor bakom några träd på Vallås 89. Såhär drygt 20 år senare kan jag plötsligt förstå varför den vänstra av dem hade öknamnet Svallvåg. Den andre ligisten ser mer mordisk ut än han i verkligheten var. Ett uppsträckt långfinger i en svart skinnhandske var kanske det mest anarkistiska en 15-åring kunde tänka sig just då.

Jag tror detta var samma vinter/vår som vi blev inblandade i Vallås berömda gräsbränder. Bill skulle fjutta på en stolpe med bensin stampad från Q8-macken i backen bakom Vallåsskolan. På den tiden var det det mest olagliga vi kunde hitta på. En och annan hundlatrin fick sätta livet till. Det var tämligen underhållande att se dem brinna.

Okej, bakgrund: Vallås var på den här tiden tämligen tämligen harmlöst. En och annan värsting härjade men på det hela taget ett ganska lugn stadsdel i utkanten av Halmstad. Men varje vår när solen torkat de stora gräsytorna som omger Vallås blev det bråda dagar för brandförsvaret. Brab, O ttemo, Fritz och grabbarna var som gående facklor på ängarna. Den här våren hade det varit värre än vanligt. Brandkåren hann inte tillbaka till brandstationen innan det brann på nytt ställe. Invånarna började tröttna.

Så en kväll när Bill och Blixten åkte omkring på sina moppar på Vallås var det dags. Efter att ha stampat lite bensin på Q8 skulle de i vanlig ordning göra livet surt för Vallås hundägare. Resten av gänget strålade samman med Bill och Blixt vid skolan och varpå vi begav oss upp på backen bakom skolan. Där skulle Bill göra av med det sista av bensinen på en lyktstolpe. Jag minns inte riktigt men antar att det började brinna för ur mörkret kom plötsligt någon springandes för att ta fast pyromanerna. Vi var ju ganska raska på den här tiden och försvann snabbt som ögat. Men Bill hade av någon anledning stängt av tändningen på moppen och hade nycklarna i fickan. I paniken lyckades han inte få igång moppen i tid och blev infångad av någon förbipasserande granne. Det blev polisförhör och anklagelser om att vi låg bakom alla gräsbränderna på Vallås. Vi var oskyldiga givetvis och inget hände men det var några turbulenta nätter med lite sömn och dåligt samvete innan allt lugnade ner sig.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj oj, nostalgi... Det mest märkliga är att någon hade med sig en kamera på denna tid och förevigade detta ögonblick.
/QoF

Anonym sa...

Tja, hårdare än så här har jag nog aldrig varit varken förr eller senare... Denna kväll har etsat sig fast i minnet även om det var längesedan jag tänkte på den. Minns att jag låg i sängen på natten och väntade på att polisen skulle ringa på dörren. Har också ett starkt minne av Blixtens blåa hjälm som studsade upp och ner när han stampade bensin på macken vid Vallås centrum.

Är också förundrad över att det överhuvudtaget fanns en kamera med i bilden. Hade dagens teknik varit tillgänglig vid denna tid hade vi antagligen haft hela episoden på film.

/Magnus

Mr Hyde sa...

Nåja, kameran var inte med vid just detta tillfälle. Det var min nya kamera som testades en kväll innan jul om jag inte minns fel. Gust och Lage fick stå som modeller. Där finns något vackert alster till. De flesta på mig själv i olika poser hemma hos Johansson.

Brandkvällen var sannerligen en natt man minns med skräckblandad förtjusning. Morgon därpå skulle jag på uttagning till Hallandslaget uppe i Falkenberg och jag sov inte många timmar den natten...

/Mr H