måndag, augusti 09, 2010

Mötley Crue

Ja jisses. Jag sa, aldrig mer, när jag stod och skakade tänder under en AC/DC-konsert förra sommaren, men fast jag var bättre förberedd denna gången slår Sonisphere allt jag tidigare upplevt. Jag är åt helvete för gammal för sånt här. Med lera upp till anklarna och hällregn i över två timmar trotsade vi vädrets makter. All heder åt Iggy Pop som gav järnet när det var som värst. Sen kom Alice Cooper och körde sin pajasshow och då började vi ge upp i regnet men sen hände något. Tommy Lee entrade scen och det slutade regna för ett tag. Vilket drag det blev! Säga vad man vill men Tommy Lee, Nikki Sixx, Vince Neil och kejsaren i Star Wars Mick Mars ger järnet. Bäst var som vanligt Iron Maiden. Trots att man knappt lirade någon låt från hitkavalkaden på 80-talet så är de oslagbara live.

Vi var nog ändå lyckligt lottade jämfört med finnarna som firade Sonisphere dagen efter. Där inte bara regnade det utan det drog in en liten storm också. Ett 40-tal stackare blev skadade och de fick avbryta hela festivalen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du alltid varit ett sådant Maiden-fan, har inget riktigt minne av det. På måndag smäller det, då kommer Maiden nya platta. Jag köper en CD-skiva vartannat år, när Maiden släpper nya Studio- eller Live-skivor. Hur var Maiden i lördags jämfört med konserterna på Ullevi? Har inga riktiga Maiden-kompisar då det var svårt att få till en tripp till Stockholm för detta.

Men nästa gång de kommer till Göteborg är det dags igen.

Måset också fråga, såg i ngt inlägg i våras/somras att Lage hade ringt. Hur står det till med en sådan man nuförtiden, bor han fortfarande kvar i bibelbältets förlovade land?

/Magnus

Mr Hyde sa...

Maiden-fan vet jag inte om jag kan kalla mig. Jämfört med många av dem som vallfärdar till deras konserter är jag förhållandevis neutral. Jag gillar framför allt deras gamla låtar. När de således begav sig ut på en ny "Live after death"-turné var jag ju tvungen att gå på konserten i Göteborg för två år sedan. Att de dök upp på Sonisphere var bonus. Den stora anledningen till att jag var på Sonisphere var att jag inte varit på festival tidigare och anser mig för bekväm och för gammal för att åka på Roskilde mm. Tält eller husvagn och sånt skit, det fungerar inte för mig. Sonisphere var perfekt. En dag, bra band och i Stockholm där det finns hotell.

Jag diggar ju egentligen mer den skitiga, glammiga sleazerocken som Mötley Crue och Guns n Roses mfl stod för, men när man blivit pappa och livrädd för droger känns Mötley Crue inte som de rätta förebilderna längre.

Jag tror Maidens nya platta är riktigt bra grundat på det jag hörde live i lördags. Sen tror jag att många med mig ändå vill höra de klassiska låtarna hellre än nya. Så det var bättre i Göteborg. Framför allt var vädret makalöst mycket bättre i Göteborg.

Lage tittade förbi i början av sommaren. Han och Quint (Ola) stannade till och kollade på en match under fotbolls-vm. Sen har jag inte hört så mycket mer i från honom. Han bor i Jönköping mycket riktigt och arbetar som någon form av personlig assistent (han kallar inte det så men jag tolkar det så). Han verkar må bra. Han hade tappat 15 kg och såg ut som han gjorde när han var 20 igen. En sanslös förändring måste jag säga och mycket beundransvärt. All heder. Sen såg han ju i och för sig ut att vara 35 när han var 20 så det jämnar ut sig men det var en klar förbättring. Ett tag tyckte jag han var farligt lik skådisen John Goodman i "The big Lebowski". Bifogar bild i nytt inlägg för att understryka liknelsen.

Ha det gott, Gust!

/Mr H