onsdag, juni 16, 2010

82

Det är snart 30 år sedan men Laul har rätt. Här föddes kärleken till Brasilien. 80-talet var de små, små kortbyxornas årtionde men också de vackra målens. På 80-talet hade fortfarande sydamerikanerna kvar sina coola frisyrer från 70-talet.

Jag var inte gammal men jag grät floder när brassarna åkte ut. Eder, Zico, Falcao och Zocrates är namn som jag har för evigt inristade i mitt minne.

Eder. Han kunde skjuta hårda skruvade skott med en medicinboll, till skillnad mot dagens löjeväckande primadonner som lirar med bollar närmast liknande volleybollar.

2 kommentarer:

Mr Grill sa...

Kan inte säga att jag grät floder -82, men kvarten -86 e helt klart det mest traumatiska i min uppväxt. Ifall bara Zico satt straffen under ordinarietid...

Mr Hyde sa...

Av naturliga skäl minns jag 86 bättre. Men det jag minns från 82 är Eder, frisparkar, Maradonas spark i magen på Zico och samba.

Kul att Mr Grill besöker denna sida.

/Mr Hyde