lördag, september 12, 2009

Bad idea...

Min sambo ville att jag skulle göra lasagne ikväll. Jag körde inom City Gross efter jobbet för att köpa det som behövdes. Jag är svag för affärer med stort utbud. Det är sällan (läs aldrig) jag kommer hem med enbart det jag skulle köpa. Idag behövde jag lite hel svartpeppar eftersom det började ta slut hemma. Vad hittar man? En spann Chilipulver för en spottstyver. An offer I can´t refuse... Väl hemma gjorde jag två formar lasagne och i mitt överflöd av chilipulver måste jag fått hybris för jag tog två teskedar chilipulver i köttfärsen. Med det gamla pulvret jag brukar använda skulle det innebära en klar men ej betungande smak av chili. Med detta pulver blev det explosiva saker. Först en smak av riktigt god och alldeles underbar lasagne sedan en hetta som fick tånaglarna att krulla sig. Madre Mia!

Behöver jag tillägga att middagen blev en makalös succé? Lasagnerna kommer jag få äta upp alldeles själv. De kommer räcka till åtminstone fem mycket heta lunchboxar som, så fort de svalnat, skall in i frysen.
800 gram chilipulver i en plastbox för 60 spänn. Det är ett kap. Men med tanke på att jag hädanefter kommer använda endast en knivsudd i varje maträtt kommer den boxen bli äldre än jag.

Inga kommentarer: