fredag, september 20, 2013

Bredaxlad

Året var 1989. Jag hade hockeyfrissa, gick i nian och var smal som en sticka. Högsta modet var axelvaddar. Nu föll det sig så att alla hade skinnjackor vid den här tiden. Så även jag. På bilden nedan poserar jag i den autentiska jackan från 89. Det var denna jacka jag hade när jag färdades genom Vallås på min Limmo. Limmon (röd Suzuki K50 med effektljuddämpare) som fick sitt namn eftersom den var märkligt sänkt och hade en uppenbarelse som för vissa liknade en limousin. 

Numera ligger skinnjackan med de gigantiska axelvaddarna i en låda som jag vädrar varje gång jag flyttar. 

När lådan öppnas är det som att färdas drygt 20 år tillbaka i tiden. Man slås av två saker: storleken på kläderna och den fasansfulla klädsmaken. Generellt sett är kläderna i lådan fortfarande för stora. Då ska man ha i åtanke att jag troligen var nån cm kortare men framför allt 20 kg lättare 1989. Vissa kläder är så horribelt fula att man bara häpnar. Skinnjackan ligger på den bättre halvan. Likväl kan jag inte skiljas från några av klenoderna.

2 kommentarer:

Larry sa...

Grymt kul att lådorna m minnen hänger med flytt efter flytt, bra jobbat! Får mig att minnas min skinnjacka. Svart pilotjacka som användes alldeles för lite då den var i stelaste laget. Hänger fortfarande därute i förrådet - i prima skick och stel.

Mr Hyde sa...

Jag har fler. Nostalgifaktorn når sitt klimax. Min fru delar inte min fascination.

/Mr H