lördag, september 24, 2011

Astrid Lindgrens värld

Denna helg har jag upplevt Smålands två största succéer genomtiderna. Nej, alla Kalmariter jag syftar inte på Guldfågeln Arena och inte heller Carolina Klüft. Nej, givetvis handlar det om Ikea och framför allt Astrid Lindgrens Värld.

Pippi i kvadrat. Hur kul kan det va? Det skulle visa sig, hur kul som helst för vuxna medelålders män med förkärlek till nostalgi. För en treåring var det himmelriket. William grät när vi sett den tredje och sista Pippishowen för dagen när han förstod att det inte blev mer.

Stället är fullständigt genialiskt. Det känns som jag gjorde ett kap istället för den vanliga känslan av att bli rånad. Genuint, hederligt, äkta och förbluffande bra skådisar. Har ni inte redan besökt stället så gör det.

Småland och smålänningar tilltalar mig. Det finns nått opretentiöst kring Småland som jag gillar allt mer och med tanke på att jag redan är snål så är det ju bara att konvertera. Snacka småländska kan ju inte vara så svårt. Bara jag slipper gå med i någon frikyrka.

Inga kommentarer: