måndag, januari 10, 2011

Jag beundrar alla tågpendlare


Första dagen efter julhelgerna som jag måste pendla till Göteborg. Eftersom jag arbetar i järnvägsbranschen var det med viss oro och med stor ångest jag steg upp ur sängen i morse. Jag var bara 10 min sen till jobbet men nu har jag fått fog för min ångest. Utan någon som helst rimlig anledning är jag 1,5 timme sen innan jag ens lämnat stationen. Jag blir så jävla trött... Jag är en stor anhängare av spårbunden kollektivtrafik mest av miljöskäl men säkert också rätt färgad av många års arbete i branschen, men nu är måttet rågat. Problemet är följande: under många år har underhållet på järnvägen åsidosatts. Pengar saknas. De sista 10 åren har antalet pendlare ökat stadigt och fler tåg trafikerar nu järnvägen. En idiot kan räkna ut att behovet av underhåll ökar i takt med trafiken. Men om det går tåg på järnvägen kan den inte underhållas. Under tiden har hela järnvägen avreglerats. Branschen är nu så överhettad att de med kompetens inom järnvägen arbetar åt konsulter, projektörer, entreprenörer eller utomlands. De som betalar mest får således kompetensen. Trafikverket som borde ha kompetens betalar inte bäst men får ändå betala notan från konsulter, projektörer och entreprenörer och de blir dyrt för skattebetalarna. Kortsiktigt finns ingen lösning men långsiktigt måste investeringarna öka markant och utbildning av järnvägstekniker/ingenjörer öka. Frågan är bara hur länge pendlarna orkar.

Inga kommentarer: