onsdag, juli 11, 2012

Sherlock Holmes

Det är något med mig och de nya Sherlock Holmes-filmerna med Robert Downey jr. Jag somnar alltid. Vet inte riktigt varför, båda filmerna är ju habila hantverk av Guy Ritchie vars filmer (åtminstone de tidiga) jag gillar. Men de väcker bara intresse innan filmen börjar uppenbarligen, för sen börjar kampen med John Blund. A game of shadows fick jag dela upp på två dagar eftersom jag somnade hela tiden.

Det är således svårt att betygsätta en film jag sett i små små avsnitt avbrutna av tillbakaspolningar för att jag inte minns var i filmen jag somnat...

Det bestående minnet av båda filmerna är snygga actionscener i slowmotion i märklig miljö (London vid förra sekelskiftet) och att Sherlock ska föreställa ett genialiskt, lätt clairvoyant fyllo som ogillas av de flesta. Tack vare sin genialitet kan han på spektakulärt vis lösa svåra fall.

Betyg Sherlock Holmes: 2 alfahannar
Betyg Sherlock Holmes A game of shadows: 2 alfahannar

2 kommentarer:

Larry sa...

Tror John Blund haft viss negativ inverkan på betygsättningen! Filmerna, sedda i ett svep, smyger upp mot 3:or iaf.

Tar tillfället i akt ch rekommenderar en 3,5 a (5-skala) - njut av Fares Fares som bad guy i Safe House!

Mr Hyde sa...

Noterar detta och ber om ursäkt för min okunskap tidigare idag. Det är inte Håfström som regisserat, det är Daniel Espinosa. Det har förmodligen påverkat valet av Fares Fares som skurk...