fredag, april 25, 2008

Kalmar - kultlaget

Nanne Bergstrand må vara trist men laget han leder är det definitivt inte. Myten om tråkiga Kalmar kunde inte vara mer fel men tack vare myten har det skapats en kultstämpel kring benknäckargänget i från Småland. Kalmar är idag ett sammansvetsat gäng med några kulturbärare som bas. Spelare som Bagarn Rosengren, Tobias Carlsson, Peter Wastå, Lasse Johansson och Henrik Rydström betyder oerhört mycket för laget. Sedan spetsar de laget med några brassar och Elmbröderna. Brassarna behövs men de är knappast ryggraden i lagbygget. Elmbröderna är ju kusligt effektiva. Finns det något liknande historiskt? Tre bröder som alla är tongivande i ett allsvenskt topplag. Samtidigt! Sedan måste man ju lyfta på hatten för Nanne när han lyckas hitta rätt position för Patrik Ingelsten. Jag tycker uppriktigt sagt att det är kul att det går bra för Ingelsten. Han blev hånad i Halmstad och utbuad när han byttes in. Ingen förtjänar en sådan behandling av sin hemmapublik. Men jag vidhåller att han inte lyckades i HBK. Han är heller ingen stor fotbollspelare men likväl är det han som leder skytteligan idag och ändå pratar alla om Rajalakso.

Stockholmslagens eviga tjat om tråkiga Kalmar sporrar laget och det skulle förvåna mig om de inte vinner allsvenskan i år. Så bra är de. Läs gärna Henrik Rydströms blogg. Alltid rolig och ganska informationsrik.

HBK vann igår borta mot Örebro. 0-1. Det var inte vackert men det var 3 viktiga pinnar. Publiken skanderade "Fotbollsmördare" i andra halvlek när klubben backade hem som mest. 11-1 i hörnor och 63%-37% i spelövertag för Örebro skvallrar om matchbilden. Visst tycker jag HBK backade ner onödigt långt långa stunder men jag tycker inte heller man behöver skämmas. Det var effektivt och det blev tre poäng.

GAIS hemma på söndag.

Jag leder drömelvan ser jag. Detta trots att jag inte gjort ett enda byte de senaste två omgångarna. Jag hade totalt missat att Sidleds-Danne var avstängd. Nu gäller det att slå vakt om ledningen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet väl att när du börjar göra byten, det är då det börjar gå utför:)
/Fotbolls-Oraklet Quint

Mr Hyde sa...

Är det så?

I så fall vinner jag, för nu glömde jag byta igen.

/Mr H

Anonym sa...

Fan..!